Slik vil den nye åpenhetsloven påvirke din virksomhet

KPMG inviterer til webinar om effekten av den nye åpenhetsloven.  

Katrine Karlsen-Brown, manager i KPMG Pure Sustainability, tar lunsjpraten med Wibecke Ødegård Johansen.   Wibecke leder arbeidet med kvalitet og bærekraft i Unil AS, og vil blant annet fortelle hvordan aktsomhetsvurderinger på menneskerettigheter og miljø kan ruste norske virksomheter for fremtiden.  

Angår 8000 virksomheter

Stortinget har vedtatt ny åpenhetslov. Det forventes at loven trer i kraft i 2022, og dette gjør at mer enn 8000 norske virksomheter om kort tid må gjøre aktsomhetsvurderinger på menneskerettigheter i sine verdikjeder.   

Aktsomhetsvurderinger handler om prioritering av risiko basert på alvorlighetsgrad og påvirkningsmulighet. Vesentlig i den nye loven er interessenters rett til informasjon om forhold på produksjonssteder knyttet til en særskilt vare eller tjeneste som virksomheten tilbyr.  

Lær av proffene


I webinaret får du høre hvordan Unil har gått frem for å gjøre forbrukerne trygge på at varene de kjøper er produsert på en ansvarlig måte – og hvordan aktsomhetsvurderingene kommer til å bli et viktig verktøy for det videre arbeidet.  

Unil er ansvarlig for import, utvikling, innkjøp og markedsføring av produkter under NorgesGruppens egne merker; blant annet First Price, Eldorado og Jacobs Utvalgte, og har en portefølje på rundt 4000 produkter. Unil AS er eid av NorgesGruppen og hadde i 2020 en omsetning på 9,7 milliarder norske kroner.  

Velkommen til webinar!
     

Du møter:
Katrine Karlsen-Brown
Manager, KPMG
Katrine jobber med utvikling og implementering av virksomheters arbeid innenfor bærekraft, inkludert implementering av aktsomhetsvurderinger på menneskerettigheter og miljø i henhold til FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter, og retningslinjer fra OECD.

Wibecke Ødegård Johansen
  
Head of Quality and Sustainability, Unil AS 
Wibecke leder Unils arbeid innen kvalitet, produkttrygghet og bærekraft. Hun har 20 års erfaring fra næringsmiddelbransjen, blant annet fra Orkla og Bakehuset. Har jobbet med kjente merkevarer og produkter gjennom hele karrieren og er lidenskapelig opptatt av å bidra til positive varige endringer innenfor miljø og klima, helse og sunnhet, menneskerettigheter og dyrevelferd.


Praktisk informasjon
Webinaret foregår på Zoom og vi vil sende en link til påmeldte deltakere dagen før arrangementet. Det er mulig å følge webinaret via PC, mobil eller nettbrett. For en optimal deltakeropplevelse anbefaler vi deg å laste ned Zoom til din PC eller mobile enhet.  


Har du spørsmål? Kontakt event@kpmg.no


Webinar (Zoom)
24.09.2021, kl. 11:00
- 11:30
Antall dager
0 days

Gratis